Ga naar de inhoud

Het spel

Hoe werkt het?

Achtergrond

Wie is de Vos? is ontstaan naar het voorbeeld van een succesvol tv-programma: Wie is de Mol? van AVROTROS. Dit programma is al ruim twee decennia te zien op de Nederlandse en Belgische televisie.

Welkom op jouw vossenjacht

De spanning begint op het moment van inschrijving. Waar start het spel? Hoe zijn de andere kandidaten? Welke rol neem jij aan? Je ontvangt een vragenlijst met meer dan 75 vragen, waarvan de antwoorden worden gebruikt tijdens het spel – denk aan je lievelingskleur of je schoenmaat. Daarna kan het aftellen beginnen. 

Samen met je medekandidaten begin je vol goede moed en gezonde spanning aan je reis. Je voert opdrachten uit. Je doet enorm je best; geslaagde opdrachten brengen namelijk punten op voor de prijzenpot, waar jij kans op maakt. Een van jullie houdt er echter een dubbele agenda op na. Een van je medekandidaten, met wie je tijdens het avontuur optrekt, laat opdrachten mislukken … maar wie? Wie kijkt je met onschuldige ogen aan, terwijl hij liegt dat hij aan jouw kant staat? Wie beschaamt steeds opnieuw je vertrouwen, zonder het jou te laten merken? Wie is de Vos?

Het is belangrijk dat je daar snel achter komt. Na enkele opdrachten worden alle kandidaten namelijk getest op hun kennis over de Vos. Degene die het minst weet over de identiteit van de saboteur in jullie midden, ligt genadeloos uit het spel. Let dus goed op, tijdens de opdrachten, onderweg, aan de ontbijttafel of tijdens rustmomenten. De Vos rust immers nooit!

Het spel begint

Een week voorafgaand aan de start van het spel ontvang je van ons de exacte locatie waar jij op een bepaald tijdstip wordt verwacht. Daar ontvang je instructies van de spelleiding. Vanaf dat moment start het spel en de zoektocht naar de Vos. Na de ontmoeting met de spelleiding begin je direct aan je eerste opdracht. Met de verschillende opdrachten kan de spelersgroep punten verdienen voor de pot. Samenwerking met je medekandidaten is cruciaal, maar tegelijkertijd riskant vanwege de Vos in jullie midden. Je moet elkaar blind kunnen vertrouwen, maar je weet dat een van je medespelers per definitie niet te vertrouwen is. Er is slechts één Vos, maar wie speelt welke rol?

Test en executie

Aan het einde van elke spelronde worden alle kandidaten onderworpen aan het spannendste onderdeel van het spel: de test! Elke kandidaat beantwoordt twintig multiplechoicevragen over de identiteit en het doen en laten van de Vos. De kandidaat die de minste vragen goed weet te beantwoorden, ligt uit het spel*. Behalve de Vos. Die verlaat het spel nooit. Bij gelijkspel geeft de snelheid waarmee de test is gemaakt de doorslag. De kandidaat die het langst over de test doet, ligt uit het spel. De kandidaat die tijdens de laatste test het meest weet over de Vos, wint het spel.

*Afvallers blijven in een andere vorm betrokken bij het spel. De eerste 24 uur verlaat niemand het spel.

Het tv-programma

Het idee voor Wie is de Mol? ontstond eind vorige eeuw. Het Belgische productiehuis Woestijnvis maakte het idee tot werkelijkheid. In december 1998 werd het eerste seizoen uitgezonden door  de toenmalige Belgische omroep TV1 onder de naam De Mol. Met bijna twee miljoen kijkers was De Mol meteen een groot succes.

Het succesvolle concept werd verkocht aan meer dan vijftig landen, waaronder Nederland. In november 1999 werd het programma voor het eerst uitgezonden op de Nederlandse televisie onder de naam Wie is de Mol?, met toen nog onbekende Nederlanders als deelnemers. Vanaf seizoen vijf maakten de onbekende Nederlanders plaats voor BN’ers. 

Inmiddels wordt Wie is de Mol? al twee decennia lang onafgebroken uitgezonden op de Nederlandse televisie en heeft het programma diverse prijzen gewonnen, zoals een Gouden Televizier-Ring (2013) voor het beste programma en een Gouden Beeld (2001) voor het beste amusementsprogramma. In 2008 werd Wie is de Mol? door de leden van omroep AVRO uitgeroepen tot het beste AVRO-programma van de afgelopen vijftig jaar. 

Spelelementen

Naast de opdrachten, test en executie beïnvloeden nog meer spelelementen het verloop van het spel. In de loop van de vossenjacht kunnen de spelers jokers of vrijstellingen verdienen. Met behulp van een joker kan een kandidaat de testuitslag veranderen. Een fout beantwoorde testvraag wordt dankzij een ingezette joker goedgekeurd. Een groene vrijstelling geeft een kandidaat automatisch toegang tot de volgende spelronde, ongeacht de uitslag van de test. Een zwarte vrijstelling kan de boel op zijn kop zetten. Wanneer een kandidaat een zwarte vrijstelling inzet, maakt die daarmee alle ingezette jokers en/of groene vrijstellingen ongeldig.

Na afloop

Na de ontknoping van het spel is er voldoende gelegenheid om met elkaar na te praten. Na afloop deelt de spelleiding ook enkele feiten en video’s, die tijdens de vossenjacht zijn opgenomen. Zo kom je toch nog te weten wat zich achter jouw rug heeft afgespeeld. Tijdens de meerdaagse vossenjachten bieden we jou de mogelijkheid om na de avond van de ontknoping te blijven overnachten.Â